شناسایی و ارزیابی خطرات شغلی (JHA)

شناسایی و ارزیابی خطرات شغلی (JHA)

در صنایع پرخطر، خطرات محیط کار به ندرت نادیده گرفته می‌شوند. اگر در صنعت نفت، جنگلداری یا هوانوردی تجاری کار می‌کنید، مطمئن باشید که تیمتان از خطرات آگاه است. اما اگر در صنعتی کار می‌کنید که به طور کلی کم خطر تلقی می‌شود، مانند خرده فروشی، مهمان نوازی یا آموزش، ممکن است از بسیاری از خطرات بالقوه آگاه نباشید و احتمال تجربه آسیب دیدگی، بیماری یا حتی مرگ در محل کار افزایش می‌یابد.

در صنایع کم خطر، خطرات می‌توانند در هر جایی وجود داشته باشند – از کف خیس در انبار گرفته تا سیم‌های برق لخت در یک دفتر. تغییرات محیطی مانند آب و هوای نامناسب، گرما یا سرما نیز می‌توانند محیط‌های کاری خطرناکی ایجاد کنند. این خطرات که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، شرکت شما را – حتی اگر صنعت شما کم خطر تلقی می‌شود – موظف می‌کنند که به طور منظم تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) را انجام دهد.

تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) چیست؟

تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) که به عنوان تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (JSA) نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که شامل تجزیه یک شغل به مراحل تشکیل دهنده آن، شناسایی خطرات مرتبط با هر مرحله و تعیین کنترل‌هایی برای هر یک از آن خطرات است. در JHA، فردی که تجزیه و تحلیل را انجام می‌دهد، از نزدیک یک کارمند را در حین انجام یک کار خاص مشاهده می‌کند. سپس آنها با تمرکز بر روابط بین اجزای مختلف مانند کارمند، ابزار و تجهیزات و محیط کار، تصویری جامع از وظیفه ایجاد می‌کنند.

فردی که تجزیه و تحلیل را انجام می‌دهد، مشاهدات خود را ارزیابی می‌کند و خطرات involved in the task را شناسایی می‌کند. این فرآیند شرکت را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌هایی برای کاهش یا حذف خطرات ذکر شده در JHA ایجاد کند.

چرا باید تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) انجام دهید؟

حتی اگر شرکت شما انجام JHA را اجباری نکرده باشد، انجام تجزیه و تحلیل‌های منظم به تیم شما کمک می‌کند تا به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود؟ به عبارت دیگر، چه نوع حادثه، بیماری یا جراحتی ممکن است ناشی از خطر شود؟
  • چگونه ممکن است آن حادثه، بیماری یا جراحت اتفاق بیفتد؟
  • چقدر احتمال وقوع آن وجود دارد؟
  • شدت حادثه، بیماری یا جراحت چقدر ممکن است باشد؟
  • عواقب احتمالی حادثه، بیماری یا جراحت چه می‌تواند باشد؟
  • چه کاری می‌توان برای حذف خطر یا کاهش آن به سطح قابل قبولی انجام داد؟

JHA را به عنوان یک ابزار چند منظوره برای بهداشت و ایمنی در نظر بگیرید. JHA فراتر از کمک به شناسایی ریسک‌ها، می‌تواند به روش‌های مختلف برای ایجاد و اجرای رویه‌های ایمن‌تر کار استفاده شود. برخی از شرکت‌ها از آن برای بررسی حوادث و سوانح یا برای توسعه رویه‌های آموزشی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از آن برای تعیین بهترین شیوه‌ها، توسعه ارزیابی خطرات تجهیزات حفاظت فردی (PPE) و اجرای کنترل‌های خطر استفاده کنید.

در برخی موارد، JHA حتی می‌تواند برای حمایت از توسعه صلاحیت‌های شغلی، مانند جایگذاری کارگر، وظایف محدود، بازگشت به کار و حتی ارائه Einblick (بینش) به یک شغل جدید یا تغییرات شغلی مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه‌ی JHA منجر به روش‌های کاری ایمن‌تر و کارآمدتر، کاهش هزینه‌های جبران خسارت کارگران و افزایش بهره‌وری کارکنان به دلیل کاهش جراحات، بیماری‌ها و غیبت‌ها می‌شود.

تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) در مقابل تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (JSA)

چرا اصطلاحات “تجزیه و تحلیل خطرات شغلی” و “تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی” تا این حد شبیه به هم هستند؟ چون اساسا فرآیند یکسانی هستند. هر دو اینها به دنبال شناسایی و حذف خطرات محیط کار هستند. اکثر متخصصان حتی از این دو اصطلاح به طور متناوب استفاده می‌کنند زیرا هر دو فرآیند نیاز به اجزای مشابهی دارند:

  1. مشاهده کارکنان در حال انجام وظایف
  2. شناسایی خطرات آن وظایف
  3. توسعه کنترل‌هایی که خطرات را به حداقل برساند

در برخی موارد، JHA ممکن است به عنوان ارزیابی گسترده‌تری نسبت به JSA در نظر گرفته شود، اما نتایج باید یکسان باشد.

چه زمانی باید تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) انجام دهید؟

تجزیه و تحلیل خطرات شغلی (JHA) را می‌توان برای تجزیه و تحلیل خطرات مشاغل مختلف در محل کار شما به کار برد. اما به کدام مشاغل باید توجه کنید؟

در اینجا لیستی از مشاغلی که باید برای JHA اولویت بندی شوند، آورده شده است:

  • مشاغلی با بالاترین میزان جراحت یا بیماری
  • مشاغلی که حتی در صورت عدم سابقه حوادث قبلی، پتانسیل ایجاد جراحات و/یا بیماری‌های جدی را دارند. اگر شناسایی این مشاغل دشوار است، ممکن است بررسی سوابق کل صنعت در مورد جراحات و بیماری‌ها مفید باشد.
  • مشاغلی که در آن‌ها یک اشتباه ساده می‌تواند منجر به یک حادثه یا جراحت شدید شود
  • مشاغلی که برای عملکرد شما جدید هستند یا مشاغلی که اخیراً تغییر کرده‌اند
  • مشاغلی که آنقدر پیچیده هستند که نیاز به دستورالعمل کتبی دارند
  • مشاغلی که منجر به شکایت شده‌اند

آیا تجزیه و تحلیل خطرات شغلی توسط OSHA الزامی است؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، OSHA شرکت‌ها را ملزم به انجام JHA منظم نمی‌کند. اما در حالی که OSHA، HSE و Safe Work Australia الزام به انجام JHA ندارند، آن‌ها بر رعایت برخی دستورالعمل‌های نظارتی توسط کارفرمایان تأکید می‌کنند. این دستورالعمل‌ها شامل وظایف کارفرما برای ارائه محیط کاری عاری از خطر، ارائه آموزش مطابق با استانداردهای OSHA و نگهداری سوابق حوادث، بیماری‌ها و جراحات می‌شود. عدم مستندسازی خطرات خاص در محل کار می‌تواند منجر به جریمه تحت بند وظیفه عمومی OSHA شود.

اما در حالی که انجام JHA طبق استانداردهای فدرال الزامی نیست، این تحلیل می‌تواند ابزاری عالی برای کمک به کارفرما در رعایت این استانداردها باشد. JHA با شناسایی و مستندسازی خطرات محیط کار، می‌تواند استانداردهای ایمنی و سلامت کارفرمایان را بهبود بخشد. اجرای راه حل‌هایی که خطرات تجزیه و تحلیل شده در JHA را به حداقل می‌رساند، اطمینان حاصل می‌کند که شرکت در هر بازرسی که ممکن است رخ دهد، عملکرد خوبی داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.